DFC og FN's verdensmål

FN´s Verdensmål

Verdens lande vedtog i 2015 i FN regi 17 verdensmål. Verdensmålene er gensidigt afhængige og balancerer de tre dimensioner af bæredygtig udvikling for kloden – økonomisk, socialt og miljømæssigt. Verdensmålene gælder derfor for alle verdens lande og har i kraft af deres universalitet både en national og en international dimension.

Verdens uddannelsessystemer har derfor en opgave i at tale om og undervise i de 17 verdensmål, og det er en dagsorden, vi tager meget seriøst på Skorpeskolen. Skorpeskolens vision “Det, du kan forestille dig, kan blive til virkelighed” handler om at udvikle eleverne til fremtidens globale verdensborgere, der gennem mod, viden og innovation, tager ansvar for klodens fremtid. Kort sagt, vi vil gerne have, at vores elever forlader Skorpeskolen med troen på, at netop de kan gøre en forskel i verden.

Derfor arbejder vi dagligt ud fra en innovativ tilgang til undervisningen, hvor eleverne bliver udfordret på deres kreativitet, at finde på - og ikke mindst også på, at finde modet til at føre mange af deres idéer ud i livet.

Verdensmålene kommer helt konkret i spil flere gange i løbet af skoleåret. Både gennem diverse undervisningsforløb rundt omkring i klasserne hvor de indtænkes, men i særdeleshed i Design for Change forløbet, som du kan læse mere om herunder.

Vi gør en forskel - gør du?

Dfc huse2.jpg

The Moon

Læs mere om The Moon og arbejdet med FN's verdensmål her

DESIGN FOR CHANGE

giver alle elever chancen for at sige ”JEG KAN”

Design for Change er verdens største skoleprojekt, som giver børn mulighed for at udtrykke egne idéer om en bedre verden og gøre noget ved dem. Det handler om medborgerskab gennem en enkel 4 trins designproces, som udfordrer børnene til at blive proaktive, reflekterende og ansvarsfulde borgere i verden. Børn lærer, at ordene ”JEG KAN” er de to vigtigste og mest fantastiske ord, som en person kan tro på, og at også børn kan opdage udfordringer i deres verden og gøre en forskel.

Skorpeskolen var Danmarks første!

”Det, jeg kan forestille mig, kan blive til virkelighed” er ikke bare Skorpeskolens vision, men en sætning vi konkret lever ud  i undervisningen. Det betyder, at vi inddrager det normale skema for alle elever på skolen, og i stedet sætter fagligheden i spil ved hjælp af fire trin: opdag, drøm, skab og del. På denne måde udfordrer vi hinanden til at skabe positive forandringer i vores omverden - vi udfordrer hinanden med rod i Skorpeskolens grundsten: nemlig at have modet til at være innovative med vores viden. Vi omdanner skolen til en lille iværksætterfabrik, hvor entreprenørskabet, det at komme fra en god idé til et konkret resultat, kommer i fokus.

Skorpeskolen var den første skole i Danmark, der satte Design for Change på skemaet, som en fast del af skoleåret.

Design for Change er verdens største skoleprojekt, som man kan læse mere om www.dfcworld.com

Skorpeskolen har gentagne gange vundet den nationale konkurrence omkring Design for Change, hvilket har givet flere af vores elever mulighed for at deltage i de årlige globale konferencer rundt omkring i verden. Ved disse konferencer deler børn fra hele verden deres spændende ideer med hinanden. Herunder kan du opleve stemningen fra konferencerne.

2018 DFC 全球年會-活動回顧影片 2018 Be the Change Celebration Recap

2018 DFC 全球年會-活動回顧影片 2018 Be the Change Celebration Recap

#2018DFC全球年會 在臺灣 繼印度、墨西哥、中國、西班牙後,DFC 臺灣很榮幸爭取到2018年 DFC 全球年會的舉辦權。來自全世界各地用創意解決問題的孩子及教育夥伴齊聚臺北。 在兩天的 DFC 全球年會中,孩子論壇、大師論壇及內容多元的工作坊,讓所有參與者互相分享點子,激發大家對如何解決問題有更多不同的想像。 訂閱 DFC Taiwan!!!看更多超級英雄的故事! DFC 臺灣粉絲專頁 DFC Taiwan fans page:https://www.facebook.com/DesignForChangeTaiwan/ 本次活動由以下單位/團隊/個人共同籌劃完成 指導單位:中華民國教育部、臺北市政府教育局 主辦單位:DFC 臺灣 共同推動:鴻海教育基金會、永齡教育基金會 推動單位:財團法人英仕教育基金會、喆安成實業有限公司、夏普、亞太電信、Accupass活動通、悠遊卡股份有限公司 指定住宿:台北松山意舍酒店 指定航空:長榮航空 設計夥伴:邊境實驗室 協辦學校:臺北市立大學附設實驗國民小學、新北市土城區土城國民小學、彰化縣彰化市南郭國民小學、臺北市和平實驗國民小學 影片製作:凡人影像 執行協助:菲特品牌顧問有限公司 籌備小組:彰化縣南郭國小-吳嘉明老師、陳宥妤老師、花蓮中正國小-龍麗華老師、林彥妤、朱紹瑄、高語謙、葉娟瑜、林嬿芸、蔡昀宸、孫承玉、蔡孟廷、何中康 小主持人籌備小組: -新北市土城國小-徐意婷老師、邱奕老師、呂紹慈、陳宥瑋、應琪、尤家綺、李明越、洪羚家、陳姳諼、朱映璇、劉辰葳、黃筠芯 -臺北市立大學附小-劉雅鳳老師、游瑞菁老師、豐佳燕老師、周鈞儀老師、黃淑賢老師、陳彥昌老師、林亞萱老師、張韻慈、李樂樂、陳瑾妍、李芮綺、柯昱如、林子琁、朱家嫺、陳沛琦、鄧少寧 孩子論壇大主持人、大會口譯統籌規劃及翻譯志工培訓:黃致潔 論壇中英組翻譯夥伴:陳珮馨、詹柏勻 論壇中西組翻譯夥伴:陳宇涵、王慧媛 接待志工: 郭宗翰、韓序旻、范展綱、鄧宇芯、李泓儒、李佩軒、李奕萱、李妤珮、梁晰婷、梁智軒、林子暄、黃湘涵、江采軒、林姿儀、劉采翎、高敏、高瑛婕、何怡瑩、華芯禹、黃沐庭、姜玟廷、邱柏學、張璦、張嘉祥、周天琪、陳彩菁、鄭昱玄、陳怡豪、陳奕潔、岑佳珍、曾筱婷、孫嘉君、楊艾霓、顏志豪、楊璨菱、姚至芸、葉家妤、萬千華、吳昕于、吳芷彤、蘇逸萱、魏君如、解子一 活動志工: 龎靖文、牧藝樺、唐尹謙、賴姸潔、賴淯莛、李姵穎、李欣蓉、李翊琪、林達、吳宗翰、高毓霆、高筠怡、郭芷瑋、柯凱齡、柯妍蓁、何晏綺、洪琬婷、黃俊儒、黃詩綺、謝佳蓓、徐子茀、許雅嵐、許幼蕾、張賀淇、張家瑜、張琇茹、張子婕、趙瑋薇、鍾才華、鍾子謙、周潔安、莊孝萱、鄭佩萱、陳勤茵、陳思妤、陳乙慈、陳姿瑾、邵曉潔、石宜真、蔡叔聿、楊沛琪、王詩瑩、王怡靜、翁于涵、吳馥真、吳尚儒、袁梓宸、陳玠文、謝正其、孫雅玲、陳靜宜、林博園、林軒宇、賴彥穎、夏立君、郭恆睿、郭恆廷、何宇禾、薛郁陞、胡韶芹、陳旻萱、徐可恩、謝芷芸、連靜思、李嘉得、陳宇含、蘇芯慧、楊竣崴、吳科寬、陳品宏、楊于嫻、張凱崴、張家齊、林佳怡、余若彤、陳聖潔、陳宣羽、曾于瑄、林奕成、林奕廷、黃千寧、黃千綸、王譽儒、王譽霖、杜宇騏、杜宇璿、高燕怡、陳詩蓁、郭耀文、石燕靜、黃宣諭、張惠芳、陳英賢、何妙珠、許䕒鎂、施孟君、吳雯婷、黃世屋蓮、李佳貞、 張宇翔 專業協助志工: Jeremy Peck、蔡姮瑩、林虹瑜、張詩瑩、龎博宇、冷艾玟、朱永昌、李官諺、林學寬 工作坊: 玩轉學習工作坊:黎孔平、林哲宇講師 / 玩轉學校 穿越故事,翻轉公民教育——戲劇x世界公民教育體驗工作坊:李嘉敏講師 / 樂施會 成為世界公民-從同理與了解開始:王玲雅講師 / 社團法人華人 磐石領袖協會 Yes We CAN 我做得到:Miguel Luengo / DFC Spain 石刻|東西方象形文字美學設計課:陳慧瑜 / 斯坦的魚缸 遊戲化讓課程更好玩:林志育 / 聚樂邦 布袋戲戲偶彩繪:李俊寬 / 李天祿布袋戲文教基金會 設計思考的流程入門:Tracee Worley / IDEO 科學時光機:陳儷文 / LIS 線上教學平台 雜耍工作坊:陳星合 魔術表演課 幽默的互動:黃柏翰 玩出好團隊 ~在活動中引導團隊發展:李協信 解放團隊共創力:Madalina Bouros / DFC Romania 改變世界,從「心」開始:Amit Gupta,Jacendra Naidoo / DFC South Africa 表演團隊: -莊敬高職儀隊-林怡萱、吳宜庭、王思媁、陳星汝、黃如瑩、許羽伶、洪梓峻、陳威旭、潘光磊、李文瑞、陳尚琛、陳泉佑、蔡舜宇、呂學凱 -華健藝群-張少齊 -臺北市立芳和實驗國民中學 鼓樂隊-劉艾蜜、黃竹韻、李心雅、李吟軒、鄧羽婷、盧盈亘 -國立臺灣戲曲學院戲曲音樂學系: 鈸:王珮諭、侯亮瑄|小鑼:許翔雁、劉家淳|大鑼:蘇俊翰、李承霖|笛子:陳品丞、汪亮均、陳妤婕|嗩吶:張欣雅、王品|大鼓:吳鎧忻、陳汶伶、林禧荃、林昱宏、江軍 -夢想之鄒青年團古謠傳唱隊:武逸群、汪瀚翔、汪愛寧、杜雅婷、方瑋琪、梁志偉、楊佳馨、莊瑜姍、武逸凡 -蘭陽舞蹈團: 《春之華》吳宇晴、陳念妤、林孟卉、黃予柔、陳玥彤、朱芸妘、田媗晴、殷雅靜、吳雨璐、林姵榛、林芳合 《偶戲》林芳至、趙婕如、夏心芸、李詩穎、張雅晴、朱軒瑩、張文倢、游喬昕、池昕宥、林以晨、陳宥瑾、陳亮潔、朱芸萱、劉主蘊。 #感謝你們!