Madordning

På Skorpeskolen og i Skorpebørnehaven spiser vi frokost i fællesskab. Vi prioriterer højt, at alle får et sundt og nærende måltid mad lavet af gode råvarer, som giver energi til dagens leg og læring, og vores madordning er obligatorisk for alle.

I køkkenet sørger vores dygtige køkkenteam hver dag for et sundt måltid lavet fra bunden – gerne af årstidens danske råvarer og masser af grønt. Vi følger Sundhedsstyrelsens kostråd.

De større elever fungerer på skift som maddukse, der hjælper køkkenholdet, sørger for at fylde vand- og mælkekander og for at holde orden på buffeten. Frokosten anrettes i skolens spisesal, hvor både elever og lærere spiser sammen i fire hold. På den måde lærer eleverne hinanden bedre at kende og styrker deres sociale kompetencer. Det fælles måltid er også med til at forebygge mobning og andre konflikter, fordi det styrker følelsen af, at alle er en værdifuld del af et fællesskab.  Frokosten på Skorpeskolen er meget mere end blot et spørgsmål om at få noget at spise!

Udover den daglige madlavning underviser skolens kokke i madkundskab, som er et obligatorisk fag i 6. klasse og et valgfag i 7. - 9. klasse. Vi tror på, at den viden, vores elever opbygger om mad – både, hvordan maden laves og, hvad den indeholder – giver gode vaner, som de vil tage med sig videre i livet.

I skoleåret 2022/23 arbejdede elevrådet med skolens madordning, og hvordan man kunne skabe mere elevindflydelse på menuen og spiseoplevelsen i spisesalen. Det kom der flere gode ideer ud af, hvilket kommer os alle til gode – eksempelvis med servering af elevernes livretter.

Samtidig afviklede vi en lille informationskampagne blandt skolens forældre for at højne kendskabet til skolens madordning i hverdagen. Vidste du for eksempel…

• At vi har to grønne dage om ugen

• At når vi får fisk, er det i høj kvalitet og aldrig frossent

• At vi vægter økologi højt

• At vi serverer øko-frugt i 10-pausen

• At begrænsninger på nogle madvarer til frokost både har et pædagogisk, økonomisk og ernæringsmæssigt formål

• At der serveres ad libitum af ris, kartofler, pasta, salat, grøntsager og dressinger hver dag, så man kan blive mæt

• At vi har traditioner som påskefrokost, julefrokost og skaldyr efter nytår

• At vi serverer nye retter ind i mellem de populære retter

• At vi kårer månedens maddukse

• At vi vil gøre alt for at eleverne bliver madmodige

• At vi prøver at undgå madspild, derfor laver vi buffet om fredagen

• At vi laver snacktime til strandhuset

• At der til frokost serveres en hjemmebagt bolle

• At vi laver mad til børn fra børnehaven til 9. klasse

• At de allerfleste elever bliver madmodige, imens de går på Skorpeskolen

​

Skolen modtager tilskud fra EU til økologisk frugt, så vi hver dag kan tilbyde eleverne et stykke frugt i 10-pausen.

MFVM-webbanner-400x200 (004)_edited.png