Skorpebørnehaven - for de 3-6 årige

Velkommen til Skorpebørnehaven

Vi er en privat børnehave med plads til 24 børn i alderen 3-6 år. Vi er en lille børnehave, hvor nøgleordet er tid til det enkelte barn.

Vores børnehave ligger i dejlige og smukke omgivelser, midt i naturen, med direkte adgang til skov, sø og strand.

Fra vores legeplads ud til søen følger vi med i ændernes og svanernes liv – disse omgivelser er del af vores hverdag.

De i alt 24 børn er fordelt i tre grupper; den første er ’Myrerne’, som er de helt små. Den næste gruppe er ’Billerne’, og ’Guldsmedene’ er gruppen med de store, der er på vej op i skolen. Vi holder samling for hver gruppe hver morgen, for at give børnene læring og nærvær på hvert deres alderstrin. Vi vægter fællesskabets trivsel højt, og værner om venskaber på kryds og tværs af alle børnene.

Vi styrker børnenes selvhjulpenhed i det daglige, både ved måltider, når det gælder overtøj, toiletbesøg osv.

Hvis vi vil have kloge børn skal de have jord i hovedet.

I vores hverdag har vi god balance mellem tid uden planlagte aktiviteter, og en masse sjove, spændende lege og hyggestunder. Gennem leg, ude eller inde, arbejder vi med tal, bogstaver, former og farver.

Vi går ofte i skolens gymnastiksal, og første fredag i hver måned har vi legetøjsdag, hvor man tager et stykke legetøj med som vi deles om at lege med hele dagen. Om onsdagen tager vi på tur. Det kan være en tur i skoven eller til stranden, eller vi besøger et sted i lokalområdet, f.eks. biblioteket eller Kronborg.

Vi bruger naturen hver dag. Vi ser, mærker, lugter og hører den, og vi er ikke bange for at få snavsede fingre eller jord i hovedet; vi mener nemlig, at når vi møder børn hvor de er, får de en tillidsfuld tilgang til livet.

At være ’Skorpe’.

Vi er tæt knyttet til skolen og har løbende Guldsmedene med i 0-klassens timer. De møder lærerne og de andre børn, og således bliver overgangen fra børnehave til skole en tryg oplevelse.

Børnehaven er en integreret del af Skorpefamilien, og det at ’være Skorpe’. Nogle af skolens største elever besøger jævnligt børnehaven, hvor de bruger en eftermiddag på at hygge og lege med børnene.

Hver dag er der lækker og sund mad til morgenmad, frokost og eftermiddag. Frokosten serveres som buffet, og alle hjælper til med borddækning og afrydning, og maden præsenteres på skift af børnene. Vi er madmodige og smager på de forskellige retter – også selvom det ikke lige ligner noget man kan lide.

På vores årlige forårs- og høstfest, som både er for børn og deres forældre, spiser vi sammen, synger, leger og snakker. Ved forårsfesten er der nyt fra bestyrelsen og tilmeldelse af nye bestyrelsesmedlemmer. Derudover har vi to årlige arbejdsdage, hvor vi tager fat inde og ude. Den årlige julebazar er for hele skolen, og her ønsker vi hinanden glædelig jul og godt nytår.

Vi afholder både et årligt forældremøde, og en årlig samtale pr. barn, for at følge hvert barns udvikling.

Vi samarbejder

Vi mener, at en god børnehave bygger på godt samarbejde. Derfor har vi god kontakt med forældre i det daglige,

både ved aflevering og når de henter deres børn. Vi kommunikerer også via vores intranet,

så alle ved hvad der sker i hverdagen.

Skorpebørnehaven har også en facebook-gruppe med galleri fra vores sjove og alsidige hverdag.

Vi værdsætter det gode samarbejde kombineret med sundhed i krop og sjæl. Det betyder plads til det enkelte barn, fællesskab, fortrolighed med natur og trygge rammer, samt en solid pædagogisk tilgang til det hele – vi er tre uddannede pædagoger og en medhjælper.

En hverdag hos os.

Vi åbner 6.30. Der er mulighed for lidt morgenmad når man kommer.

I løbet af morgenen bliver børnene afleveret og der er god tid til at komme ind af døren,

sige godmorgen og få en snak med en pædagog. Aflevering skal gerne være senest kl. 9.00, hvor samling begynder med lidt brød og frugt.

På opslagstavlen kan man bl.a se hvem dagens ”vinkehånd” er, det kan hjælpe til en god afsked.

Formiddagene bruger vi inde eller ude, alt efter vind og vejr. Vi spiser frokost kl. 11.30, og herefter er det sovetid for de små, og de større børn plejer at gå på legepladsen.

Der er lidt eftermiddagsmad ca. kl 15.00 og vi lukker hver dag kl. 17.00.